Hete verzamel cd met hits van 2006

Calliente! The Finest in Latin Rhythms 2006 is wat mij betreft (tot nu toe) de beste latin verzamelcd van dit jaar. Het is een cd met veel variatie die je gewoon op kan zetten tijdens een feestje zonder ernaar om te kijken. Salsa, merengue, bachata, cumbia, reggaeton, noem maar op, deze cd heeft het allemaal. Een paar liedjes van dit en een paar van dat, precies zoals je dat wilt van een compilatie.

Ook staan er enkele Braziliaanse namen op: Babado Novo met Bola de Saboa, Olodum met Alegria Geral en Ivete Sangalo met Sorte Grande. De bachata hits op de cd zijn van niemand minder dan Monchy & Alexandra en Frank Reyes. Ook staat er een latinpop/rock nummer op van El Canto del Loco en zelfs iets dat neigt naar flamenco, namelijk Estopa – No quiero verla mas. Je hoort duidelijk dat het een Spaanse artiest is, niet alleen que flamenco invloeden maar ook aan zijn accent.

Caribische invloeden
Nog nooit een Spaanstalige soca gehoord? Luitser dan naar La Botella van Mach & Daddy, dat komt er vrij dicht bij in de buurt. In ieder geval heeft het lied veel Caribische invloeden. Marc Anthony geeft ook een salsa nummer weg met Volando Entre. Andere salsanummers op de cd zijn: NG2 met Solo Fue Una Noche, Jerry Rivera met Ay! Mi Vida, Willie Colon met Idillio en La Ley met La Mulata. De twee reggaetonnummers op het album zijn Calie van Tito el Bambino en Eso Eh van Alexis y Fido. Verder ‘daleert’ (=slaat) Eddy Herrera met zijn klassieke stem een lekkere merengue voor je.

2006…?

Een erg leuk liedje is Vagabondo van FSG (Fusion Square Garden). Het is een lekker pop/reggae nummer. Het openingsnummer (cumbia) van AB Quintanilla y los Kumbia Kings is ook helemaal geweldig! Maar eigenlijk zijn alle nummers op deze cd goed. Wat wel zo is, El Matador van Los Fabulosos Cadillacs is niet van 2006. Tenminste, ik kende dat lied al veel eerder. Ik betwijfel dus of er niet meer oudere nummers op staan. Niet dat het wat uitmaakt, maar dan hadden ze 2006 wel weg moeten laten in de titel.